Плунжерная пара 4УТНМ (рисунок 1) є основним робочим органом паливного насоса і складається з плунжера (поз. 13) і втулки (поз. 12). За допомогою пари в циліндри двигуна трактора МТЗ, ЮМЗ, Т-40 відбувається під тиском подача певної кількості палива. Плунжер і втулка виконані з легованої сталі, піддані термообробці і є прецизійної парою. Зроблено це для того, щоб в умовах роботи при високому тиску забезпечувалися достатні герметичність і щільність пари, що не дозволяють паливу перетікати з надплунжерного простору. Тому пари підбираються спеціально і не підлягають в подальшому разукомплектации. Якщо з ладу виходить одна з деталей, пару замінюють повністю.
Втулка (поз. 12) пари має у верхній частині значне потовщення, оскільки це місце найбільш схильне до дії великого тиску. Потовщення на закінчення має сходинку для посадки втулки в гніздо насосного корпусу. Верхня частина втулки має всмоктувальне (поз. 4) і перепускний (поз. 5) вікно. Паливо через всмоктувальний вікно потрапляє в надплунжерний простір, а відсічення і перепуск палива відбуваються через перепускний. Отвори з'єднані з поздовжніми каналами, що знаходяться у верхній частині корпусу насоса. Від провертання втулка фіксується штифтом, що входять в її фрезерований паз. Випадання штифта запобігає кришка люка. Змонтована втулка в верхній частині корпусу насоса.
Плунжер У16с15 (поз. 13) виконаний у вигляді циліндричного стержня з двома симетричними спіральними пазами на поверхні, один з яких ретельно оброблений і призначений для зміни кількості палива, яке впорскується в циліндр двигуна. Коли кромка паза збігається з крайкою вікна (поз. 5), відбувається різке падіння тиску в просторі над плунжером і припинення подачі палива в форсунку. Другий паз плунжера призначений для вирівнювання питомого тиску, яке діє на бічну частину плунжера при роботі насоса. Нижче отсечной кромки виконана кільцева канавка, яка затримує просочилося паливо. У нижній частині плунжера знаходяться два виступи, які керують його поворотом, а також головка, на яку спирається тарілка пружини (поз. 17).
Рис.1 Плунжерная пара 4УТНМ-1111410-01 (МТЗ, ЮМЗ, Т-40)
1 - стяжний гвинт; 2 - поворотна гільза; 3 - зубчастий вінець; 4 - всмоктувальний вікно; 5 - перепускний вікно; 6 - ущільнення; 7 - штуцер; 8 - упор пружини нагнітального клапана; 9 - пружина нагнітального клапана; 10 - сідло нагнітального клапана; 11 - нагнітальний клапан; 12 - втулка; 13 - плунжер; 14 - рейка; 15 - верхня тарілка пружини плунжера; 16 - пружина плунжера; 17 - нижня тарілка пружини плунжера.